شکلات سفید چیست؟ تاریخچه و مواد تشکیل‌دهنده شکلات سفید

زمانی که حرف از شکلات می‌شود، اغلب مردم شکلاتی قهوه‌ای‌رنگ و تیره را تصور می‌کنند که گاهی کمی مزه تلخ هم دارد. تقریبا همه ما دید واضحی از پودر کاکائو و شکلات داریم؛ اما اینکه شکلات سفید چیست و چرا چنین رنگی دارد، شاید برای خیلی از ما سوال است. اصلا  آیا این شکلات همان خواص شکلات تیره را دارد؟
در واقع این خوردنی با شکلات تلخ که می‌شناسیم کاملا متفاوت است؛ زیرا مواد تشکیل‌دهنده آن با شکلات معمولی فرق دارد. در این مطلب قصد داریم، درباره خواص، مواد تشکیل‌دهنده چنین شکلاتی و نقاط اختلاف آن با شکلات شیری و تلخ صحبت کنیم. در ادامه نیز چگونگی ابداع و تاریخچه آن را بررسی می‌کنیم. اگر شما هم به این مطالب علاقه دارید، برای آشنایی بیشتر ما را در این متن همراهی کنید.

 

white_chocolate

شکلات سفید چیست؟

شکلات سفید از جمله شکلات هایی است که مردم کمتر به آن توجه می‌کنند. در واقع این شکلات شبیه هر شکلات معمولی نیست که در اطرافمان می‌بینیم و به آن عادت داریم. شاید به همین دلیل است که اغلب برای تهیه دسر و فراستینگ استفاده می‌شود. 
نقطه اختلاف این نوع با شکلات شیری و قهوه‌ای در مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها است. این شکلات، به‌هیچ‌عنوان پودر کاکائو ندارد و ماده اصلی آن، چربی یا کره کاکائو است. چربی یا کره کاکائو از جمله مواد با نقطه ذوب جامد است به همین دلیل شکلات مد نظر ما توانایی جامد‌ماندن در دمای اتاق را دارد.
البته از آنجایی‌که کره کاکائو طعم چندانی ندارد، تولیدکنندگان شکلات برای بهتر‌شدن مزه‌اش، مقدار فراوانی شکر و وانیل مصنوعی به آن اضافه می‌کنند. با اضافه‌کردن این مقدار وانیل و شکر شما فکر می‌کنید شکلات وانیلی می‌خورید. 
ناگفته نماند، این شیرینیِ بیش‌ازحد سبب شده است که شکلات‌های سفید شهرت بدی پیدا کنند. البته شکلات‌های سفید علاوه بر این 3 ماده، پودر شیر و افزودنی غذایی چرب به نام لسیتین (برای یکدستی بافت شکلات) نیز دارند؛ ولی در کل می‌توانیم شکلات سفید را نوعی شیرینی با نام شکلات بدانیم. ویژگی‌های خاصی که این شکلات دارد، باعث استفاده آن در زمینه‌های خاصی مانند دکور کیک‌ها شده است. با این وجود می‌بینیم که چنین شکلاتی همچنان در بین خوشمزه‌ها ماندگار شده است. 

تاریخچه شکلات سفید 

تاریخچه‌ ساخت و ابداع شکلات‌های سفید به حدود دهه 1930 بر می‌گردد. در واقع این اختراع هم همانند بسیاری از اختراعات شاخص دیگر، به‌طور تصادفی در آن زمان رخ داده است. 
هنری نستله و دانیل پیتر کسانی بودند که شکلات سفید را اختراع کردند. در حدود دهه 1930، شیمیدان سوئیسی، هنری نستله به تاجر محلی دانیل پیتر کمک کرد تا با شیر تغلیظ‌شده و باکیفیت از کارخانه خود، اولین شکلات‌های سفید را اختراع کند.
در آن زمان، نستله مکمل غذایی برای کودکان و بزرگسالان به‌نام «Nestrovit» تولید می‌کرد. این مکمل نوعی شیرخشک بود که با مواد معدنی و ویتامین‌های غنی‌شده ساخته می‌شد. 
نستله جهت گیرایی بیشتر Nestrovit برای کودکان، سعی کرد پودر شیر را به شکل نوار جامد در آورد. به همین خاطر پودر شیر غنی‌شده را با کره کاکائو مخلوط کرد با این کار به‌صورت اتفاقی اولین شکلات سفید اختراع شد. 

شکلات سفید در ایران

تاریخ شکلات سفید در ایران همچون تاریخ خود شکلات طولانی نیست. البته که ایرانیان از قدیم، با ترکیب پودر کاکائو و سایر مواد شیرینی‌های مختلفی تهیه می‌کردند؛ ولی در این میان خبری از شکلت سفید نیست. 
حیلی کمتر از یک قرن پیش (حدود 60 سال)، اولین کارخانه شکلات‌سازی در ایران راه‌اندازی شد. این کارخانه را دو برادر مهاجر روسی در تبریز ناسیس کردند؛ ولی همچنان در بین محصولات آن‌ها اثری از این محصول نبود. پس از گذشت این سال‌ها و در دهه‌های اخیر امروز کارخانه‌ها و شرکت‌های ایرانی نیز اقدام به ساخت این نوع محصول کرده‌اند. 

white_chocolate

خواص شکلات سفید

تفاوت رنگ شکلات سفید با دیگر شکلات‌ها این سوال را پیش می‌آورد که آیا این شکلات‌های سفید خواصی هم دارند؟ باید بگوییم که بسیاری از خواص شکلات تلخ، ناشی از ذرات پودر کاکائو است و محصول مد نظر ما حاوی این ذرات نیست. 
در واقع فواید شکلات سفید در مقایسه با شکلات تلخ ناچیز است؛ اما این شکلات هم، خواص درخور توجه خود را دارد. اگر مشتاق خوردن این نوع خوشمزه هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم در خصوص خواص و مضرات آن را بیشتر بدانید. 
برای شناخت خاصیت‌های این‌ شکلات باید ابتدا ارزش غذایی آن را بررسی کنید. در جدول زیر ارزش غذایی 100 گرم شکلات سفید آورده شده است :

  • کالری    539
  • کل چربی    32.09 گرم
  • چربی اشباع     19.412 گرم
  • چربی ترانس    0 گرم
  • چربی چند غیراشباع    1 گرم
  • چربی تک غیراشباع    9.004 گرم
  • کلسترول    21 میلی‌گرم
  • سدیم     90 میلی‌گرم
  • کربوهیدرات    59.24 گرم
  • فیبر رژیمی     0.2 گرم
  • شکر     59.08 گرم
  • پروتئین    5.87 گرم
  • کلسیم    199 میلی‌گرم
  • آهن    0.24 میلی‌گرم
  • پتاسیم    286 میلی‌گرم
  • ویتامین A    8 mcg
  • فسفر    176 میلی‌گرم
  • ویتامین D    0 mcg
  • ویتامین C    0.5 mg

 

تاکید می‌کنیم که در زمان خرید این نوع محصول، ارزش غذایی روی بسته‌بندی آن را به‌دقت بررسی کنید؛ زیرا گاهی تولید‌کنندگان به‌جای کره کاکائو در تولید شکلات از روغن پالم استفاده می‌کنند. حال تصور کنید که وقتی شکلات سفید با کره کاکائو خواص چندانی ندارد، چطور می‌توانیم از چنین محصولاتی با روغن پالم انتظار کیفیت دلخواه را داشته باشیم. روغن پالم جایگزین ناسالمی برای کره کاکائو است، چربی ترانس دارد و سلامتی شما را تهدید می‌کند.
همان‌طور که گفتیم خواص انواع سفید واقعی (با کره کاکائو) نسبت به شکلات تلخ کمتر است؛ اما این شکلات همچنان خواص قابل‌توجه خود را نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

شکلات سفید و تقویت ایمنی 

از آنجایی که ماده اصلی برای ساخت این شکلات کره کاکائو است پس منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان دارد. کره کاکائو کمک‌کننده قدرتمندی برای دفع مواد سمی از بدن شما است. 
علاوه بر این انعطاف‌پذیری در حرکت گلبول‌های سفید را بهبود می‌بخشد؛ در نتیجه به کاهش گرفتگی عروق در بدن کمک می‌کند. 

کاهش کلسترول 

مصرف شکلات سفید واقعی به تنظیم چربی و کاهش سطح کلسترول بد در بدن کمک می‌کند؛ اما به شرطی که در مقادیر محدود مصرف شود. این تاثیر خوب بر چربی می‌تواند سبب حفظ سلامتی قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب شما شود.

white_chocolate

بهبود هضم

بزاق آنزیم‌هایی دارد که به تجزیه و هضم غذا در سیستم گوارش کمک می‌کند. تولید بزاق در مجرای بزاق با خوردن تکه‌ای شکلات سفید سرعت بیشتری پیدا می‌کند. 

 

کمک به نقرس

مطالعه‌ای نشان داده است که سطوح بالای آنتی‌اکسیدان موجود در این نوع محصول می‌تواند به کاهش مولکول‌های اسیداوریک کمک کند. این مولکول‌ها که معمولا در مفاصل تجمع می‌کنند، در بیماری نقرس افزایش می‌یابند. منبع

 

تاثیر شکلات سفید روی کاهش استرس 

در شرایط استرس‌زا، از لحاظ روحی آشفته هستید و بدن شما به‌خوبی قبل عمل نمی‌کند. شکلات سفید به ترشح هورمون دوپامین در مغز کمک می‌کند و این ماده، اثربخشی خوبی بر سلامت و تندرستی روحی و جسمی شما دارد.

کاهش فشارخون و مشکلات تنفسی 

شکلات‌ سفید حاوی اسیدلینولئیک است. این ماده نوعی اسید چرب غیراشباع و از نوع امگا 6 است و به تقویت سیستم ایمنی، سلامت قلب، مهار فشارخون بالا و تولید متیل‌گزانتین کمک می‌کند. متیل گزانتین برای آرامش عضلات تنفسی مفید است.

علاوه بر خواصی که در بالا گفته شد، این محصول در هنگام بی‌خوابی، سرطان سینه، آرتریت، زوال عقل و شرایط نامساعد دیگر نیز موثر واقع می‌شود. افزون بر این، شکلات سفید، دربردارنده مولکول‌های تحریک‌کننده اعصاب نیست؛ به همین دلیل برای کودکان و کسانی که به کافئین حساسیت دارند، گزینه پیشنهادی خوبی به نظر می‌رسد. 
البته همچنان نکته‌ای را باید رعایت کنید و آن این است که مصرف شکلات سفید را در حد تعادل نگه دارید. هر دفعه تکه کوچکی شکلات سفید بخورید تا هم از طعم آن لذت ببرید و هم از مزایای آن برخوردار شوید.

white_chocolate

چه کسانی باید از شکلات سفید اجتناب کنند؟

با توجه به مواد تشکیل‌دهنده شکلات سفید و خواصی که این مواد ایجاد می‌کنند، می‌توانیم بگوییم برخی از افراد بهتر است از مصرف آن پرهیز کنند. از جمله چنین افرادی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
1. به این دلیل که شکلات سفید سرشار از قند و چربی است، مصرف آن به افرادی که سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول خونشان بالا است توصیه نمی‌شود. 
2. افرادی که دیابت دارند، باید در مصرف درست شیرینی‌جات مختلف و از جمله شکلات سفید دقت کنند. 
3. شکلات سفید برای کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند، مناسب نیست؛ زیرا حاوی پودر شیر است.

سخن پایانی
در اغلب کشورها شکلات به خوراکی‌های گفته می‌شود که درون آن پودر کاکائو وجود دارد؛ اما شکلات سفید متفاوت با همه آن‌ها است. در این نوع شکلات ذرات قهوه‌ای پودر کاکائو وجود ندارد. مواد تشکیل‌دهنده شکلات سفید، کره کاکائو، شکر، وانیل، پودر شیرخشک لسیتین است. همچنین این شکلات فواید و مضرات خاص خود را دارد که در زمان مصرف باید آن‌ها را در نظر بگیرید. 

لطفا به این مقاله امتیاز دهید:
(1) 5

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

نظر خود را بنویسید

برای دریافت خبرنامه ایمیل خود را ثبت کنید